[Bagarmossen, juli 2017]
Mening från kontext. “Fearless girl” as use case. [NY Times Int.ed. Apr. 15-16, 2017:.] Arturo Di Modica, sculptor and creator of “Charging Bull” claiming Fearless Girl changed the meaning of his creation. Och är det inte samma sak med andra sinnesintryck? Utsikten från vår balkong, hur påverkas “meningen” av den då jag samtidigt hör ljudet från tunnelbanan, jämfört med om den - fullt möjligt - hade gränsat till en myrmark i övre Norrland? Fungerar inte också vårt minne på samma sätt, de ger mening genom associationer mellan olika sinnesintryck, där en doft, ett musikstycke, en typ av beröring, ett synintryck kan fungera som nyckel till att “låsa upp” en hel värld och fylla den med mening? [Prousts madeleinekaka, Anton Karis’“musikdokumentärer” i Sveriges Radio, som får folk att minnas sina första möten med ett visst musikalbum, Keith Jarrets - “The Köln cocert,” Beatles - Sergeant Pepper, Pink Floyd - Dark side of the moon].
Mening från kontext. “Fearless girl” as use case. [NY Times Int.ed. Apr. 15-16, 2017:.] Arturo Di Modica, sculptor and creator of “Charging Bull” claiming Fearless Girl changed the meaning of his creation. Och är det inte samma sak med andra sinnesintryck? Utsikten från vår balkong, hur påverkas “meningen” av den då jag samtidigt hör ljudet från tunnelbanan, jämfört med om den - fullt möjligt - hade gränsat till en myrmark i övre Norrland? Fungerar inte också vårt minne på samma sätt, de ger mening genom associationer mellan olika sinnesintryck, där en doft, ett musikstycke, en typ av beröring, ett synintryck kan fungera som nyckel till att “låsa upp” en hel värld och fylla den med mening? [Prousts madeleinekaka, Anton Karis’“musikdokumentärer” i Sveriges Radio, som får folk att minnas sina första möten med ett visst musikalbum, Keith Jarrets - “The Köln cocert,” Beatles - Sergeant Pepper, Pink Floyd - Dark side of the moon].
Kommentarer