[13, rue Rollin (5e) Paris]
809 [Till FK 1:808] Men därmed inte sagt att Gud griper in i och styr varje enskild människas liv efter en bestämd plan. Nej, måste vi inte antaga att då han griper in i en individs liv , så är det alltid med det bestämda syftet att synliggöra sin universalitet. Och därför väljer Han bara vissa bestämda individer i historien. Ty om han handlade på samma sätt med alla individer, skulle vi då kunna urskilja Guds närvaro genom dem? Skulle vi då inte, med rätta, antaga att det som sker med individerna är någonting fullkomligt naturligt, som kan ges fullkomligt rationella psykologiska, biologiska, kemiska och fysikaliska förklaringar? Vi skulle säga: “Ja, men så sker ju alltid [Hempel’s deduktivt nomologiska förklaringsmodell!], och antaga att detta var en naturlag.
810 [Till FK 1:808f] Även Gud identifierar vi, således, genom att iakttaga skillnaden, genom jämförelse. Gud,
811 [Till FK 1:808f] Men Han, HERREN, har inte bara valt ut några enstaka individer [Abraham, Isak, Israel, Moses] för att synliggöra sin universalitet, utan ett helt folk, som Han har hållit avskiljt genom historiens lopp [sanning med historiska modifikationer], som han förmanat att hålla sig avskiljt. Detta, återigen, för att genom skillnaden, genom jämförelsemöjligheter som därigenom erbjudits, för alla fol uppenbara sin universalitet, möjliggöra identifikation.
812 [Till FK 1:811] Härigenom skulle vi kunna förstå varför judarna aldrig visat något större intresse för att värva konvertiter. Och vi tycks ledas till slutsatsen att den dag alla människor bekände sig till judendomen, skulle vi inte längre kunna identifiera HERREN, inte upptäcka hans universalitet.
Kommentarer