[Marum, Ljusterö]
777 [Om gott och ont i naturen:] - Har vi rätt att döda myggor bara därför att vi plågas av dem? Om Gud skapat myggor, dvs. den kombination av aminosyror som utgör myggans genetiska kod ingick som en möjlighet i Hans ursprungliga plan, är då inte också myggan god? Men med samma argument kunde man förespråka passivitet inför alla naturfenomen, organiska såväl som oorganiska, som hotar människan. Vi måste finna en etiskt välgrundad princip som ger oss rätt till självförsvar.
778 [Till FK 1:777] Djuren är ju till skillnad från människan inte utrustade med fri vilja; de är i sanning “jenseits von gut und böse”. [Var det det Nietzsche ville säga, att också människan saknar fri vilja, att vi är att jämställa med djuren?] Därför kan de inte heller ställas till ansvar för sitt beteende. Vårt rättssystem är också grundat på detta antagande. Då ett djur har anställt skada straffar vi inte djuret, möjligen straffar vi djurets eventuella ägare för vårdslöshet och bristande uppsyn över sitt djur.
779 För att det skall vara fråga om “tortyr” krävs att den som torterar är medveten om att han tillfogar sitt offer skada och åsamkar honom plågor. Vi kan alltså inte säga att myggen torterar oss, även om vi plågas av dem. Rätten att döda mygg och andra djur som inte tjänar till föda måste alltså grunda sig på en princip som inte utgår från straff som grundidé, uatn från en rätt att försvara sig mot det som hotar människans liv, hälsa och välbefinnande. Har någon sådan lag utgått från Gud?
Kommentarer