[10, rue Washington, 8e] “- Men ger då inte Platon genom liknelsen med läkaren & filosofen [Epistel VII, 330D-331D] en god förklaring till sitt handlande; en förklaring som samtidigt tjänar som ett rättfärdigande?” Må så vara, men måste vi inte först först fråga oss om denna liknelse & de ideal den uppställer för läkaren och filosofen har något berättigande? Vilken medicinsk etik är det egentligen Platon förespråkare? Om läkaren bara skall söka bota den som själv visar en aktiv vilja att bli botad, innebär då inte detta ett rättfärdigande av, åtminstone, passiv euthanasia? Men hur kan man ställa krav på en aktiv vilja att bli botad hos den som kanske är så sjuk att han inte är i stånd att hysa någon vilja alls? Läkarens första uppgift måste ändå vara att söka ge sådan bot att patienten är i stånd att hysa en potentiell livsvilja. [Och kanske är det i själva verket just detta Platon menar då han frågor: “Ought not the doctor that is giving counsel to a sick man who is indulging in a mode of life that is bad for his health to try first of all to change his life, and only proceed with the rest of his advice if the patient is willing to obey?” Vi bör här också ge Platon ett erkännande för det att han insisterar på att läkaren skall betrakta patientens hela livssituation då han ger sina råd.] Och generellt, bör vi inte, såsom 1700-talsfilosoferna, ändå göra en skillnad mellan den upplysta och den oupplysta viljan, som de ju ofta kan ha rent motsatta motiv? [Och var det inte din egen mästare som lärde, mäster Platon, att den vise gör vad gott är? Det krävs kunskap för att handla rätt. Men det synes mig som om vi måste gå ännu ett steg längre och säga: Det krävs kunskap redan för det att vilja det rätta, det goda, det sanna och det sköna. Den goda viljan närs inte av någon instinkt; förnuftet och insikten är dess näring.* Och måste vi således inte av filosofen, i hans roll som politisk rådgivare, begära, att han verkligen anstränger sig och, ehuru långt ifrån att bruka våld, genom övertalning och raffinerad majevtik söker skapa en vilja och en förmåga hos de politiska subjekten att göra vad gott är?
---------------------
*Och, återigen, är det inte detta Platon själv säger då han talar om ‘virtue’ och ‘vice’ och hävdar att “in learning these objects it is necessary to learn at the same time both what is false and what is true of the whole of Existence” [Epistel VII, 344B]
Kommentarer