Bernard Henri Lévy och barbariet [Filosofisk Kalender 1:188-192]

[25, rue de La Fontaine, 16e]
188  Pessimismen kommer alltid, vare sig den vill det eller ej, att tjäna det bestående, eller rättare, som legitimering för det bestående. [Därmed kommer Lévy själv att tjäna den “begärets ideologi” han säger sig ta avstånd från, därmed kommer han själv att höra till dem som träffas av Bretons ord om den “dystra hopplösheten” Jmf. “Barbari med mänskligt ansikte”, s. 123-24, 174.]

189 Den totalitära staten - den som inte längre låter sig identifieras som stat(?) [Jmf. Lévy, “Barbari med mänskligt ansikte”, s. 152-54.] - Ja, varför inte. Vi blir ju blinda inför det allestädes närvarande och av det alltför starka ljuset, “hemmablinda” och “snöblinda”.

190 “Fursten” som “ett annat uttryck för världen? [Lévy, “Barbari med mänskligt ansikte”, s. 22f.] Makten som Demiurg, som den som skapar Kosmos utur Kaos? Ja, men vems Ordning? [Säg nu inte: “Det finns ingen vem att fråga efter innan Makten konstituerat sig?” Ty, jag ställer inte frågan förrän nu. Och vidare, den förnuftige Härskaren, den rationelle Fursten är inte spontanist. Nej, det är han som planerar sin värld, som ser in i framtiden hur hans Kosmos skall se ut; vilka delar i denna Ordning som kommer att belastas hårdare än andra. Den orättfärdige och cyniske Fursten, det är han som medvetet låter de svagaste bitarna belastas hårdast. Och, återigen, säg nu inte: “Inte heller dessa ‘bitar’ existerar innan Fursten bestigit sin tron.” Ty, är din Furste då de kristnas Gud, som skapar ur den rena tomheten? Minns då de gamla grekernas princip: “AV INTET KOMMER INTET.”  ,

191 [Till FK 1:190] Minns också detta: I varje Kaos finns en oändlighet av Ordningar att utvinna. [Jag skulle här vilja skapa en ny pluralform: Kosmosar.]

192 “Det finns ingen ontologi som inte är politik.” [Lévy, “Barbari med mänskligt ansikte”, s. 25]  Varav denna “hegelianska” determinism? Jo, det är rätt att Hegel sade: “Det verkliga är förnuftigt.” Men han sade också: “Det förnuftiga är verkligt.” Och på samma sätt gäller: Det finns ingen politik, som inte är ontologi. Och det betyder: Det är vi som skapar (inom vissa vida ramar, som naturen sätter)* möjligheterna till politisk handling; det är vi som skapar existensmöjligheter och existensmodi för människan, naturen och ‘tingen’. Politik är verkligen, i stor utsträckning, att vilja.
-----------------------------------------------------------------
* Glöm dock inte bort att även Naturen kan och bör församhälleligas i stor utsträckning. Observera, jag sade församhälleligas, inte förstatligas.

Kommentarer