[Efter den 11 september 2001; eftertankar från Rosh Hashana och Jom Kippur]
Skuld och ansvar: "De gamle" visste, var övertygade om: när olycka drabbar världen, så är det också resultatet av en försummelse från vår sida, något som hade kunnat undgås om vi bara hade varit flitigare i att utöva "teshuvah, tefila utzedaka"
- "But repentance, prayer and charity cancel the stern decree.
[R.H.-liturgin, Birnbaum s. 361]
Eller som det heter i Pirke Avot 5:11:
- “svärdet drabbar världen då rättvisan försenas och rätten förvrides och för deras skull som uttyda Läran mot dess sanna mening” [Jmf. också Parashat Nitzavim/Vajelech.]
Det betyder: de skyldiga måste självklart ställas inför rätta, dömas och straffas, men vi har alla ett ansvar för det som har skett, och för att det inte skall återupprepas i framtiden. Ja, vi har ett ansvar också för försummelser som skett utan att vi ens visste om dem. Jmf. liturgin för Jom Kippur, som tydligt omfattar bl.a.:
"the sin we committed in thy sight unintentionally" och "the sin we committed in thy sight by oppressing a fellow man" [Birnbaum, s. 680]
men även "the sin we committed in thy sight by casting off responsibility" [Birnbaum, s. 682] - bokstavligen: "unloading/casting off the yoke".
Det borde också betyda: vi har en plikt att informera oss, för att undgå att begå ofrivilliga förbrytelser vare sig mot G-d eller mot våra medmänniskor.
[Frågan är ju bara: när har man tillräcklig information för att kunna handla, utan att riskera allvarliga misstag? Vet USA och Storbrittanien tillräckligt om Afghanistan för att kunna bomba utan att riskera att förbryta sig mot civilbefolkningen?]
"What is hidden belongs to the Lord our God, but what is known concerns us and our children forever, that we may observe all the commands of this Torah." Deut. 29:28 - Birnbaum, s. 684]
Observera vikten av att inte på något sätt skuldbelägga offren - skulden tillhör enbart gärningsmännen, deras medhjälpare och överordnade. Men ansvaret måste vi alla bära kollektivt.
Skuld och ansvar: "De gamle" visste, var övertygade om: när olycka drabbar världen, så är det också resultatet av en försummelse från vår sida, något som hade kunnat undgås om vi bara hade varit flitigare i att utöva "teshuvah, tefila utzedaka"
- "But repentance, prayer and charity cancel the stern decree.
[R.H.-liturgin, Birnbaum s. 361]
Eller som det heter i Pirke Avot 5:11:
- “svärdet drabbar världen då rättvisan försenas och rätten förvrides och för deras skull som uttyda Läran mot dess sanna mening” [Jmf. också Parashat Nitzavim/Vajelech.]
Det betyder: de skyldiga måste självklart ställas inför rätta, dömas och straffas, men vi har alla ett ansvar för det som har skett, och för att det inte skall återupprepas i framtiden. Ja, vi har ett ansvar också för försummelser som skett utan att vi ens visste om dem. Jmf. liturgin för Jom Kippur, som tydligt omfattar bl.a.:
"the sin we committed in thy sight unintentionally" och "the sin we committed in thy sight by oppressing a fellow man" [Birnbaum, s. 680]
men även "the sin we committed in thy sight by casting off responsibility" [Birnbaum, s. 682] - bokstavligen: "unloading/casting off the yoke".
Det borde också betyda: vi har en plikt att informera oss, för att undgå att begå ofrivilliga förbrytelser vare sig mot G-d eller mot våra medmänniskor.
[Frågan är ju bara: när har man tillräcklig information för att kunna handla, utan att riskera allvarliga misstag? Vet USA och Storbrittanien tillräckligt om Afghanistan för att kunna bomba utan att riskera att förbryta sig mot civilbefolkningen?]
"What is hidden belongs to the Lord our God, but what is known concerns us and our children forever, that we may observe all the commands of this Torah." Deut. 29:28 - Birnbaum, s. 684]
Observera vikten av att inte på något sätt skuldbelägga offren - skulden tillhör enbart gärningsmännen, deras medhjälpare och överordnade. Men ansvaret måste vi alla bära kollektivt.
Kommentarer