[Orionstigen 4, Lidingö]
875 “Den ontologiska resten” uppkommer därav att meningen hos något alltid ligger utanför detta något. [Wittgenstein: Matematikens mening måste ligga utanför matematiken.] Därför kan inte världen som helhet tillskrivas en mening.
876 Annorlunda utflykt: Allt som har en mening pekar utöver sig självt. Gud pekar inte på något utöver sig själv. Gud är, kunde man säga, i denna mening “sig selv nok”.
877 Vi leds uppenbarligen och obevekligen till slutsatsen att världen är kontingent [- en slutsats som synes stämma väl överens med modern naturvetenskap]. Men detta betyder bara att Gud i begynnelsen [“the big bang”] kunde välja mellan att skapa världen och att inte skapa den. Och han valde att skapa den, som en gåva till människorna.
878 Problemet är emellertid detta: Var söker vi kontaktpunkten mellan Gud och människa? - Är detta “den ontologiska resten” i vårt meningsgivande system?
879 Felet som de flesta ideologier gör är just att de behandlar “den ontologiska resten”, det som lämnas oförklarat, som något absolut, en konstant som förblir oföränderlig genom historien. [Det finns dock marxister som medger att den relativa vikten hos olika komponenter i basen skiftar under historiens gång.] I själva verket måste vi ju hela tiden anpassa våra meningsgivande system till den föränderliga verkligheten, den verklighet vi själva förändrar, och därigenom förändras också “den ontologiska resten”.
880 [Till FK 1:879] Därmed inte sagt att våra meningsgivande system bara vore en slags beskrivningar av verkligheten. Vore de direkta avbildningar av verkligheten skulle de inte heller kunna vara meningsgivande.
881 Vi förändrar verkligheten i enlighet med vad som krävs av våra meningsgivande system genom iakttagandet av “den ontologiska resten”, genom jämförelsen mellan system och verklighet. Den så förändrade verkligheten återverkar i sin tur på vårt meningsgivande system; det uppstår en ny “ontologisk rest”, som vi inte alltid kunnat förutse, och så förändrar vi systemet därefter. Och så vidare, ad infinitum. Och den som så vill får gärna kalla denna process för dialektisk.
Kommentarer