Identifikation och jämförelse, individuation eller individualism [Filosofisk Kalender 1:801-804]

 [13, rue Rollin (5e)  Paris]

801  Identifikation och jämförelse: Quand on veut étudier les hommes, il faut regarder près de soi; mais pour étudier lhomme, il faut apprendre à porter sa vue au loin; il faut dabord observer les différences pour découvrir les proprietés. [Rousseau - Essai sur lorigine des langues, chap. VIII; cit. e. Jean-Marie Benoist - Facultés de lidentité , i Lidentité, (Seminaire interdisciplnaire dirigé par Claude Lévi-Strauss), Quadrige/PUF 1977] - Är det detta Freud insett då han pekar på nödvändigheten av att studera det abnorma , om vi vill veta något om det normala? Är det därför som Dostojevskij, genom att skildra dessa udda utkantsmänniskor, säger oss så mycket den vanliga människans existensvillkor?            

802  Det partikulära, det udda är alltså intressant inte så mycket därför att vi däri direkt kan få syn på det universella, utan framförallt därför att vi genom att iakttaga differensen, det som skiljer detta udda från det normala, universella, som vi annars har så svårt att överblicka och få grepp om. Och antagligen är det endast på detta sätt som vi kan få denna kunskap, som vi överhuvudtaget kan få syn på det normala.

803  Innebär nu denna nya, moderna individualism [se FK 1:796ff] en eftergift åt den primitiva egoismen? - Nej, inte nödvändigtvis. Låt oss upprepa: individen konstitueras som individ först i samspelet med andra. Först genom att iakttaga differensen som skiljer henne från de andra blir hon medveten om sin identitet som individ. [Jmf. Jean-Marie Benoist - Facultés de lidentité , i Lidentité, (Seminaire interdisciplnaire dirigé par Claude Lévi-Strauss), Quadrige/PUF 1977: la question de lAutre apparait comme constitutive de lidentité”.] Individen har således behov av andra individer för att kunna hävda sin individualitet. Men för att samspelet mellan individerna, med syftet att tillfredsställa detta ömsesidiga behov, skall fungera, krävs att individerna förblir öppna mot varandra, är villiga att både ge och ta, och inte sluter sig inne i sig själva, eller endast söker utnyttja varandra för egna syften. [Jmf. även artikel i Filosofisk Tidskrift 2/84 om nepotism bland gener.]

804  [Till FK 1:803] Man kan till och med tänka sig medlidandet, barmhärtigheten - alltså själva motsatsen till egoismen - som en av de konstituterande faktorerna i individuationsprocessen. Jean-Marie Benoist [- Facultés de lidentité , i Lidentité, (Seminaire interdisciplnaire dirigé par Claude Lévi-Strauss), Quadrige/PUF 1977]: Il faut se garder de réduire amour de Soi et pitié à de simples facteurs psychologiques, car dans leur passage à lAutre, ils fonctionnent déjà comme exemples méthodologiques: au sein dun état de pure nature exempt des facultés humaines dites superieures, ils sont les garants dun décalage inaugural, dun décentrement fondateurs par lequel non seulement la difference sinscrit au sein de lidentité, mais elle se montre comme constitutive du soi, doublement: dabord par labîme inscrit au cœur de la relation sémantique entre lamour de soi - amour de lespèce en soi, - et son mauvais infini; lamour propre; ensuite, par linevitable passage à lautre que la pitié, même virtuelle dans l’état de pure nature, va impliquer, décentrant le sujet, et montrant à lencontre de tous les cogito quil sagit de lAutre lorsque lon parle du devenir du Moi. 

Kommentarer