Den gåtfulla konsten vs. "estetisk nihilism" [Filosofisk Kalender 1:775-776]

 [Marum, Ljusterö]

775    Den goda konsten, är det inte just den som lär oss att se tingen på ett nytt sätt, låter oss ana nya sammanhang. Och alltså är frågan om det epistemologiskta värdet förbunden med frågan om det estetiska. 

776    - Varför förbinder vi gåtfullhet med slutenhet? Det gåtfulla, det mystiska låter oss ju ana nya möjligheter, rymmer flera alternativ och är i själva verket alltid öppet mot verkligheten. Det explicita, det övertydliga däremot är stängt, förseglat. Där finns inte mer att utvinna än vad som ligger i öppen dag. Och därför innehåller det gåtfulla potentiellt mer kunskap än det explicita. Och därför har den goda konsten alltid ett drag av mystik. Och därför är Leonardos Dam med hermelin också estetiskt överlägset Bragolins Gråtande barn. [À propos Mathlein & Tännsjö, Estetisk nihilism. - Filosofisk tidskrift 2/84. Se även FK 1:762ff]

Kommentarer