Gud, teodicé och rätt [Filosofisk Kalender 1:727-728]

 


727  [Till FK 1:717, 720] - Man skulle alltså kunna antaga att Gud skapade människan, och skapade henne som en gåta, just därför att han hade långtråkigt. Och om det då skulle vara någon mening med hans nya skapelse, som ett medel mot långtråkigheten, så måste han avstå från att veta allt också om människan. Och därför kan hennes öde inte vara förutbestämt, och därav den fria viljan etc. etc. [Hur får egentligen calvinister och muslimer ihop det med både predestination och den fria viljan och lösningen av teodicéproblemet?

728  Rätten utgår från Gud, dvs. vår rättsintuition - vilken till skillnad från Honom dock inte är ofelbar - härrör från Honom. Men detta betyder alltså inte att Gud ingriper i människornas verksamhet. Ty gjorde han det, så skulle Han ju bryta mot de spelregler Han själv en gång satt upp vid skapandet av människan. Och gjorde Han det systematiskt skulle Han återigen riskera att få långtråkigt. “Gud uppenbarar sig inte i Världen.” [Wittgenstein, Lars Gustafsson m.fl.]


Kommentarer