Gudstankar från Florens [Filosofisk Kalender 1:717-720]


717  Att alltid ha något mer att lära, att alltid vilja veta mera - är det inte detta som är Rörelsen? Och om Gud verkligen är allvetande så måste han ha förskräckligt långtråkigt.  

718  Vi bländas först, överväldigas, hänförs av dessa renässansens skapelser; målningarna, freskerna, arkitekturen. Men om vi småningom ändå börjar gäspa, vad beror det på? Är det inte detta att man med all denna prakt i själva verket söker säga för mycket, och allt på en gång? Om man i detalj söker återskapa Guds härlighet här på jorden, vad blir då kvar av Hans gåtfullhet? Och kanske är det just denna gåtfullhet som driver oss till Honom, och gör honom värd att älska.

719  [Till FK 1:718] Gud som det enda förblivande gåtfulla - och därför den enda som är värd vår fullkomliga kärlek? [Tillskrivet senare, april 2007: Jmf. Ben-Amis kommentar till Spencer, om det utvecklade religiösa medvetandet: Literaturnaja letopis' : sovmestima-li religija so znaniem? (Po povodu st. Gerberta Spensera: Proshloe i budushchee religii). - I:Voskhod 1884 kn. 3, p. 16-37.] 

720  [Till FK 1:719] Om Gud skapade människan till sin avbild, så skapade han henne som en gåta, en fråga - inte som ett svar. Och frågan är denna: Kan det goda realiseras på Jorden? Och därav följer (naturligtvis) också att Han gav henne en fri vilja (att göra gott eller ont). Ty annars hade ju gåtans lösning, svaret på frågan varit givet på förhand. Och då hade det ju inte varit någon egentlig fråga.

          

Kommentarer