Ett fullständigt system för etiskt handlande? [Filosofisk Kalender 1:639-640]



639
Hur kan man överhuvudtaget föreställa sig ett fullständigt system av moraliska principer, som entydigt 
skulle bestämma hur vi bör handla, för att handla etiskt, i varje konkret situation? [Så som 
bl.a. Makinson, Alchourrón & Bulugin tycks göra. Se Risto Hilpinen, “Om moraliska 
konflikter” i Filosofisk Tidskrift 1983 nr 2.] Varpå skulle de “högsta principerna” i ett sådant 
system grunda sig? På ontologiska lagar? [Men, i så fall, skulle man därmed inte riskera att 
fråntaga oss åtminstone en del av rätten att s.a.s. “kritisera verkligheten”,* och att omforma 
den i enlighet med våra etiska principer?] Eller bygger den sist och slutligen på någon slags 
fundamental etisk intuition? Men antag att det ändå funnes ett ‘fullständigt’ etiskt system; 
fullständigt också i den meningen at det täckte in varje möjlig mänsklig handlingssituation. 
Skulle det då verkligen entydigt kunna bestämma hur vi bör handla i varje sådan situation? 
Har inte Gödels teorem sin tillämpning även här?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
* och när jag här talar om ‘verkligheten’, så använder jag denna term i dess mest vida 
innebörd. Ty vår rätt att kritisera och omforma verkligheten inskränker sig ju inte bara till den 
människoskapade delen av denna verklighet, den gäller även det som vi vanligen kallar 
naturen.

640
Är det ändå inte en smula vilseledande att söka beskriva “alla konsekvenser av en viss handling A ... som handlingar genererade av A”[Risto Hilpinen, “Om moraliska konflikter” i Filosofisk Tidskrift 
1983 nr 2; min emfas i det andra fallet] . Ty, härmed blir ju varje handling i själva verket en 
oändlig serie parallella  ‘handlingar’, och man kan fråga sig om det då ens blir möjligt att 
uppställa några ‘handlingsregler’ Och hur använder vi vanligen begreppet ‘handling’? Skulle 
vi verkligen vilja säga om en fransman som håller ett middagstal på sitt modersmål, och alltså 
utför handlingen ‘att hålla ett middagstal’, att han samtidigt utför handlingen ‘att sänka 
gomseglet’? Är det överhuvudtaget meningsfullt att som ‘handlingar’ beskriva sådana från 
vårt medvetande ytterligt avlägsna bi-effekter av det som vi normalt kallar handlingar? Vårt 
handlingsbegrepp tycks vara intimt förknippat med andra begrepp som ‘intention’, ‘syfte’, 
‘motiv’, ‘medvetande’, och om vi suddar ut dessa aspekter hos handlingsbegreppet, kan det 
då inte hända att vi måste skapa ett nytt begrepp för att kunna beskriva det som vi förut 
menat med ‘handling’? [Tillskrivet senare, april 2006: Säg det enkelt, vi utgår från att 
handlingar är viljestyrda. Men det betyder inte nödvändigtvis att de är målinriktade, strikt 
instrumentella. Händer det då inte att vi vill någonting, utan att riktigt veta varför och vad vi 
vill uppnå. Vi fick plötsligt bara en sån jäkla lust, helt enkelt.]  

Kommentarer