Camus, myten om Sisyfos och friheten - eller tvånget - att välja: pace Sartre & Mrozek ... [Filosofisk Kalender 1:559-562 ]
By Reginald Gray - Own work
(Public Domain, Wikimedia)
559 “Quelle liberté peut exister au sens plein sans assurance d’éternité?” [Camus, Le mythe de Sisyphe, s. 81]
- Jag kan inte se att frågan om friheten egentlgen skulle ha något att göra med frågan om evigheten.
- Men en evig existens skulle åtminstone ge mig den teoretiska möjligheten att rätta till alla mina misstag.
- Ja, men vem skulle garantera att denna ‘teoretiska möjlighet’ också lät sig realiseras i praktiken? Och under denna ‘eviga existens’ skulle du också hinna begå så många fler misstag, skaffa dig så många fler bindningar. Friheten har mer att göra med de begränsningar den omgivande verkligheten och vi själva* lägger på våra handlingsmöjligheter, men också med de trots allt oändliga som finns innanför dess begränsningar, inklusive möjligheten att söka överträda dem. Att erövra friheten är att söka realisera dessa möjligheter, att möjliggöra möjligheterna.
----------------------------------------------------------------------------
*Om de begränsningar som Gudsbegreppet medför skall räknas till den förra eller den senare kategorin är en smaksak.
560 [Till FK 1:559] Det är förstås att märka att realiserandet av en möjlighet kan innebära, och ofta innebär att realiserandet av en annan möjlighet omöjliggörs. För att uttrycka det som en klyscha: den enes frihet den andres boja. [Det förefaller som om just detta skulle vara liberalismens ‘svek’; det att den inte tagit denna triviala, men därför inte mindre viktiga sanning på allvar.] Detta är ju i sig en av de begränsningar som verkligeheten omgärdar vårt handlande med. Och den ger oss ett desto större ansvar: att välja ut och söka realisera de möjligheter som kvantitativt ger maximal frihet - om det är frihet vi eftersträvar.
561 [Till FK 1:559] “- Men innebär inte i sig själva realiserandet av möjligheterna att friheten ytterligare begränsas, då valmöjligheten ju inte längre kvarstår?” [Såsom Sartre och Mrozek resonerat, se ovan FK 1:203,206] - Nej, inte nödvändigtvis. Och framför allt inte om du därifrån vill sluta till att friheten skulle ha varit större i naturtillståndet. Är det frihet att behöva samla föda hela sin dag för att överhuvudtaget överleva? Realiserandet av en möjlighet kan i sig tvärtom innebära att antalet valmöjligheter flerfaldigas. [Ex.: konstruktionen av järnvägar, flyg etc. och överhuvudtaget den allmänna förbättringen av kommunikationsväsendet.]
562 [Till FK 1:561] - Däremot, och det är viktigt, är det inte alltid säkert att tillgången på valmöjligheter är det bästa måttet på friheten. Det finns en frihet att välja, men också en frihet från att behöva välja - även om realiserandet av den möjligheten också innebär ett val. [Se ovan FK 1:211f].
Kommentarer