Pontonjärgatan 33, Kungsholmen
477 Distinktion: “Tenter est procurer les occassions, qui n’imposant point de necessité, si on n’aime pas Dieu, on fera une certaine chose. Induire en erreur est mettre dans la necessité de conclure et suivre une fausseté”[Pensées II:166, ed. Espiard.] - “... l’Antéchrist ne peut bien induire en erreur” [ibid.,167] - Det sanna och det goda. Det onda är kontingent, i ontologisk mening. Men kanske nödvändigt heuristiskt-epistemologiskt?
478 “... la vraie source de la verité, qui est la tradition ...”[Pensées II:173, ed. Espiard.] - Och före traditionen fanns där ingen sanning? [Konventionalism.]
479-480 “Les preuves que Jésus-Christ et les apôtres tirent de l’Ecriture ne sont pas demonstratives, car ils disent seulement que Moïse a dit qu’en prophète viendrait, mais ils ne prouvent pas par là que ce soit celui-là, et cetait toute la question. Ces passages ne servent donc qu’à montrer qu’on n’est pas certaine à l’Écriture, et qu’il n’y paraît point de répugnance, mais non pas qu’il y ait accord. Or, cela suffit, exclusion de répugnance, avec miracles”[Pensées II:175, ed. Espiard.] - Möjligheten att anpassa flera* olika kurvor till ett antal givna datapunkter. Och alltså bevisar överensstämmelsen (mellan ex.vis Skriften och yttre händelser, mellan olika skriftställen) ingenting. Men inte heller motsägelsen bevisar ju egentligen någonting. [Olika tolkningsmöjligheter. Litterär contra bildlig tolkning. Möjligheten att hänvisa till en ‘djupare sanning’ bakom det till synes motsägelsefulla. Möjligheten att hävda att ceteris paribus-klausulen inte var uppfylld etc. Och dessutom: Vad tillåter oss att antaga att Gud inte skulle vara motsägelsefull, förutsatt att motsägelsefullhet inte måste betraktas som etiskt ont? (Dieu caché)] Således behövs miraklerna för att vi skall kunna identifiera Gud. Men då ‘behövs’ också den ‘naturliga världen’, det goda och det onda, för att vi skall få syn på miraklerna.
-------------------------------------
* ett potentiellt oändligt antal
Kommentarer