[Pontonjärgatan 33, Kungsholmen]
429 Gud som ett självreferentiellt system. Men om självreferensen vore total, identiteten absolut, måste vi inte då frukta att Gud upplöses (eller upplöser sig själv) i en paradox?
430 Holism: “La mer entier change pour une pierre.” [Pensées II, s. 49, ed. Espiard] Men måste vi inte fråga oss om inte också stenen själv förändras [t.ex. det att den blir blöt], om det inte är en reciprok utväxling vi här har att göra med?
431 “L’être éternel est toujours s’il est une fois”. [Pensées II, s. 61, ed. Espiard] - ‘Problemet’ Du ställde Dig var alltså av samma typ som det 1700-talets matematiker & kosmologer ställde sig; i Ditt fall gällde det bara att finna initialvillkoren för Guds existens och visa att de var uppfyllda, så skulle resten följa ‘automatiskt’?
432 “La nature a des perfections, pour montrer qu’elle est l’image de Dieu, et des défauts pour montrer qu’elle n’en est que l’image.” [Pensées II, s. 61, ed. Espiard] - Den totala identiteten Gud / Natur - ett hinder för vår möjligheten att identifiera Gud. En möjlig lösning på teodicéproblemet [jmf. ovan FK 1:363] och möjligen också en förklaring till varför panteismen aldrig blivit en förhärskande trosriktning.
Kommentarer