[Kungsholmen, Pontonjärgatan 33]
414 Följd av teorin om jämförelsens nödvändighet för identifikationen: Vi kan inte identifiera ting och storheter vilka sakna jämförelseobjekt. Men stämmer detta? Kan vi, till att börja med, föreställa oss någonting som skulle sakna jämförelseobjekt? [Om inte, skulle detta innebära en bekräftelse av teorin, eller bara att den reducerades till en trivialitet?] En potentiell sådan storhet skulle kunna vara tiden. [Betrakta vitsen: - Tänk vad tiden går fort! - Jämfört med vad?], och kanske också rummet. [Jmf. Tractatus 6.3611] Men vi måste då också fråga oss vad det skulle innebära att identifiera tiden som sådan [die Zeit-an-Sich]. Är det verkligen tiden vi identifierar då vi t.ex. säger att “Tänk vad tiden går fort!”, är det inte snarare en speciell upplevelse, som vi identifierar genom ställa den i relation til andra upplevelser [t.ex. upplevelser i vår barndom av hur tiden sniglade sig fram, den längtan vi ibland hyste efter att snabbt bli vuxna och få bestämma över oss själva, jämförda med den upplevelse vi nu har av tidens hastiga lopp, av hur vi alltför snabbt närmar oss den oundvikliga döden och då vi ibland drömmer oss tillbaka till barndomen, med dess lugnare tempo och dess frihet från ansvar.]
[Tillskrivet senare, nov. 2005: Begging the question. Här förutsätter jag ju det som egentligen skulle föklaras, tycks det. Och likväl, identifierar vi då inte både tid och rum, åtminstone indirekt, därigenom att vi har funnit på sätt att mäta dem. Och i enlighet med lärdomen från FK 1:410, kan vi egentligen hoppas på någon annan form av identifikation, någon annan närkontakt med det existerande, än den som kan härledas ur sakförhållanden? Exempelvis, sådana som gäller trädets årsringar.]
415 Och om det som Wittgenstein här säger [ Tractatus 6.3611] bör uppfattas som ett stöd för teorin om jämförelsens nödvändighet för identifikation, så beror detta självfallet på att det inte bara är så att det som låter sig identifieras också låter sig beskrivas [ovan FK 1:142], utan också så [att] det det som låter sig beskrivas också låter sig identifieras. [Vi kan ju inte beskriva tiden-i-sig, bara tidens lopp, och detta endast genom olika mätprocedurer, inre upplevelser eller yttre händelser.] Wittgenstein, Tractatus, upplevelse, jämförelse, identifikation, upplevelse, mätning
Kommentarer