Wittgensteins Wien, Hoffmansthal och Horace Engdahl [Filosofisk Kalender 1:323-325]

323 April 1983 Paris Nej, det är inget skenproblem det som sekelskiftets wien-esteter ställde sig och som Horace Engdahl formulerar sålunda: “Hur skapa en skrift som undandrar sig de komprometterande samförstånd på vilket språket och den samtida civilisationen vilar?” [Dagens Nyheter 1983-03-19] - Men ligger inte redan i problemet självt en del av lösningen? Ty, om språket vilar på en konvention, om ordens mening är deras av konventionen bestämda användning, såsom Wittgenstein hävdar och som redan Hoffmansthals Lord Chandos tycks ha insett, ligger där då inte redan en möjlighet till revolt i detta att använda samma ord, samma språkliga tecken på ett annat sätt, i andra kontxter än de av konventionen påbjudna? [Det skulle således inte vara nödvändigt att skapa nya ord, bygga nya teckensystem för att genomföra detta brott med [mot] samförståndet, denna civila ohörsamhet.]

324  Men det verkliga problemet, det som Hoffmansthal kanske insåg, är ju här att göra avvägningen mellan “invention” och tradition, ty, som bl.a. Lakatos har påpekat (i “Proofs and refutations”), om kommunikation överhuvudtaget skall vara möjlig måste några av termerna ändå behålla sin konventionella mening. Revolten kan bli verkningsfull bara under förutsättning att vi fortfarande kan göra oss förstådda i någon utsträckning, och därför synes det som om den språkliga revolutionen i sig alltid måste innesluta några av traditionens element. Detta om det stämmer, det som Piaget hävdar och som väl förefaller mest sannolikt, att vår förmåga att förstå språk kommer till oss uteslutande, eller åtminstone huvudsakligen, genom inlärning. [Möjligheten av en total revolt tycks däremot förutsätta att Chomsky har rätt i det att vi besitter en väsentlig apriori, medfödd förmåga till språktillägnelse.]

325 [Till FK 1:323] När inte orden säger oss något längre, kanske måste vi då på allvar börja tala med varandra själva. [Och är det inte märkligt att jag tänkte denna tanke dagen innan jag läste om lord Chandos? Kanske ett tidens tecken, kanske en tillfällighet bara.]


Kommentarer