136 Upprepning
och identifikation - två grundstenar i den byggnad som vi kallar ‘tänkande’.
137 [Till
FK 1:136] Grunden för överlagt handlande. [Och detta är (en form av) tänkande.]
Du föreställer dig en situation [- en som du befinner dig i för tillfället
eller en ‘tänkt’, framtida situation]. Du “säger dig”: Om jag gör si i denna
situation, så får det de och de konsekvenserna, men om jag istället gör så, så
får det istället de och de konsekvenserna. För att kunna göra denna
överläggning måste du ju kunna identifiera situationen som densamma. Din
kunskap om vilka konsekvenser ditt handlande får är kanske grundad på på din
(eller andras) erfarenhet från handlingar genomförda i samma situation. På
samma sätt: Du kan välja mellan att genomföra en viss handling under vissa
betingelser och att genomföra samma handling under andra betingelser. För att
kunna bedöma konsekvenserna av ditt val måste du ju kunna identifiera
handlingen som densamma och du måsye kunna föreställa dig hur handlingen
upprepas under andra betingelser.
138 [Till
FK 1:136] Grunden för tänkande - grunder för moraliskt handlande. [Av det att
vi besitter vissa etiska intuitioner följer inte att det gives något sådant som
en moral grundad enbart på intuitionen.]
139 [Till
FK 1:138] “Men antag att jag omfattar en pliktetik som säger mig att det är plikt
som känns som plikt, och att jag bör handla efter denna känsla.” Men frågan är
då: Måste du inte kunna identifera den känsla du har som just en känsla av
plikt, och hur gör du det?
Kommentarer