[Hirsch, Eike Christian (2009) - Warum wir Leibniz noch brauchen oder Der begehbare Kopf / Jahrbuch der Akademie der Wissenschaften zu Göttingen 2009. - ISBN 978-3-11-022295-1. - S. 102-109] Tvingas jag så, av min egen livshistoria, att erkänna mig på samma sida som Wolf Singer [https://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_Singer ; I'm not guilty - but my brain is - https://www.theguardian.com/education/2004/aug/12/science.highereducation1 ; Keiner kann anders, als er ist, by Wolf Singer, Frankfurter Allgemeine Zeitung, January 8 2004], mot Leibniz och försvararna av Andens (Geist) företräde och den fria viljan? Men här handlar det ju inte om arv eller miljö, där ju den senare också kan påverka den förra i ett tidigt skede åtminstone, och båda väl får anses tillhöra "materien", naturen, eller? Dock, miljön är ju åtminstone delvis människoskapad, speciellt i vår antropocena tid, så den springande punkten är fortfarande vilka vi är, - allt igenom natur, materia, mekanik, såsom Wolf Singer och hans föregångare, Büchner, Vogt & Moleschott, eller om vi trots allt, åtminstone kan vara uttryck för, fungera som kärl för en (världs)Ande, som dock huserar utanför våra egna kroppar?
Kommentarer