Tanke och språk: en fråga om essensen eller existensen, snarare än namnet? [Filosofisk Kalender 1:843-844]
[13, rue Rollin (5e) Paris]
843 När man lär sig sitt modersmål ställs inte frågan: “Vad heter det?” utan “Vad är det?” Så frågar modern eller fadern barnet, så frågar också barnet självt. Och därav bindningen tanke - språk. När vi lär oss vårt modersmål lär vi oss tänka. Därav också den känslomässiga laddning som modersmålets ord för oss blir bärare av.
844 [Till
FK 1:843] Frågar barnet som lär sig sitt
modersmål verkligen efter ett namn, eller frågar det rentav efter tingens väsen? [Och om
det senare är fallet, inte undra på vi har alla
dessa neuroser hos barnet som vuxit upp, blivit vuxen och märker att det blivit bedraget ända från sin barndom.][Tillskrivet långt senare, sept. 2025: Är det inte snarare en ontologisk fråga barnet ställer, en fråga om existensen: "Vad finns det i världen?"]
Kommentarer