Nietzsche som chassid: människan och meningen [Filosofisk Kalender 1:611-613]

[Pontonjärgatan 33, Kungsholmen]


 611  “Ja, ein Versuch war der Mensch” [Nietzsche, “Also sprach Zarathustra”. - Wiesbaden-Berlin : Vollmer, s.a. - S. 68.] - Människan som experiment? Skapade alltså Gud människan som en fråga, snarare än som ett svar? [Jmf. ovan FK 1:123]. Människan som ett försök av Gud att avbilda sig själv på Jorden - och därigenom ge också Jorden mening? [Tillskrivet senare, mars 2006: Jmf. Hallel - Ps. 115: “Hashamajim shamajim ladonaj, vehaaretz natan livne adam.”]  Eller [‘eller’ kan uppfattas inklusivt] är avbildningen i det närmaste perfekt [den helt perfekta avbildningen är ju inte längre någon avbildning; den upphäver sig själv såsom avbildning], så att vi måste betrakta även Gud som ett försök, som experiment, som Frågan snarare än Svaret [Se ovan FK 1:123, 263, 449]

612  Om det funnes en Gud, så skulle han inte kunna besvara några frågor. Men kanske kunde han få dig att se det futtiga och betydelselösa i många av de frågor du vanligen ställer.

613  “Führt,  gleich mir, die verflogene Tugend zur Erde zurück - ja, zurück zu Leib and Leben: dass sie der Erde ihren Sinn gebe, einen Menschen-Sinn!” [Nietzsche, “Also sprach Zarathustra”. - Wiesbaden-Berlin : Vollmer, s.a. - S. 68.] - Männsikan som experiment? Skapade alltså Gud människan som en fråga, snarare än som ett svar? [Jmf. ovan FK 1:123]. - Men om också människan är meningslös? [Tillskrivet senare, mars 2006: Märk att Nietzsche här mycket väl skulle kunna gälla som hasid, fram till de sista två orden.] 


Kommentarer