Pascal, förnuft och känsla, existens och essens, Gud och ljushastigheten [Filosofisk Kalender 1:346-349]

[10, rue Washington, 8e]

Public domain Public Domain

346  [Pascal, Pensées] “N’en être pas fâché et ne pas aimer ... est un effet de faiblesse d’esprit et non de malice de la volonté.” - Hur skall vi tolka detta ord “esprit” här, esprit såsom motsatt viljan? Bristen på känsla såsom en förnuftssvaghet? Ja, varför inte. Våra sunda känslor som yttringar av förnuftet. [Ty är inte också våra känslouttryck ett slags handlingar, förnuftiga eller oförnuftiga, som påverkar vår omgivning, får goda eller mindre goda konsekvenser.] Hur oändligt långt är vi inte här ifrån den moderna tidens ‘positivism’ som i varje känsla velat se ett hinder för förnuftet! [Men visst finns det också fall där känslan verkar förblindande på förnuftet.]

347  [Ref. Pascal, Pensées I, ed. Espiard, s. 160] - Men betyder nu detta att ljushastigeheten fastställts vara konstant. och vi inte kan tänka oss något som rör sig fortare än ljuset, att vi inte längre kan tänka oss en oändlig och odelbar Gud?

348  Kan man verkligen känna till att Något existerar utan att känna till vad eller hur detta Något är? Kan man alltså ändå skilja existensen från väsendet? - Men är det inte just ett sådant existensbegrepp som här förutsättes, som intuitionisterna och konstruktivisterna [inom matematikens filosofi] vänder sig emot? [Ref. Pascal, Pensées I, ed. Espiard, s. 162f]

349  Ja, “il faut parier”. Vi besitter alltså ingen generell frihet att välja, bara en begränsad frihet att välja det ena framför det andra. [Pascal som en av de första existentialisterna.  Pensées I, ed. Espiard]

Kommentarer